Written by:
מה נותן לנו זכות להנצל מכל הצרות והבעיות, מה יותר חשוב מלהחזיק תורה שמגינה עלינו מכל רע.
אם ננסה לתאר לעצמנו רגע מכונן, היסטורי ומרגש בחיינו, נוכל לדמיין רגע נפלא ומיוחד, בו אנו מתבשרים כי דמות עילאית, צדיק נשגב מדור קדום, מגיע לביקור אפוף הוד בשכונת מגורינו. הבה נצא לרגע למסע במנהרת הזמן, ונדמיין כי אנו מתבשרים כי בעוד שבוע ימים יגיע לא אחר מאשר רבן של ישראל ה'חפץ חיים' זצ"ל, לקבלת קהל בעירנו.
לא מזמן פורסם מחזה מרגש, שהסעיר את העם היהודי בכל העולם, ובו נראה ה'חפץ חיים' מתהלך במסגרת 'הכנסיה הגדולה הראשונה' שקיימה אגודת ישראל, לפני כתשעים שנה. הדבר עורר הדים, רבבות צפו בו בהתרגשות אין קץ. אשרינו שאנו יכולים לראות גדול עולם מדור קדום, ולו מבעד למסך!
עתה, נדמיין שהוא בכבודו ובעצמו מגיע, ועומד להרעיף מברכותיו על כל הבאים לביתו. נקל לתאר את ההתרגשות הגדולה, את התכונה הכבירה, את התחושות המרוממות. כל אחד מאיתנו היה מכין עצמו ברטט לקראת הרגע הגדול, נערך מראש עם המילים המדוייקות אותן ירצה לומר, ומתכונן עם רשימת נקודות בהן יבקש להתברך.

לא רק אנשים המתמודדים מול מצוקה בריאותית, חינוכית או כספית יעמדו בתור לברכתו, כל אחד מאיתנו - גם הבריא, המאושר והעשיר ביותר, היה מפנה את כל יומו ואץ רץ לתפוס מקום טוב בתור לברכה הנדירה הזו. ברכה של ה'חפץ חיים'!
וכשהוא יבוא... - אין לתאר, אין לשער. רועדים מהתרגשות ורוטטים מציפיה, היינו עומדים כולנו בתור הארוך לקבל את ברכתו. גם אם זה יקח שעות, גם אם זה יצריך עמידה ממושכת על הרגליים, גם אם נצטרך לצום שעות ארוכות או לשלם הון תועפות. הכל כדי לקבל את ברכתו של אותו צדיק נשגב, הברכה של ה'חפץ חיים'!
ואותו 'חפץ חיים' בעצמו, בספרו 'ליקוטי מאמרים ומכתבים', חושף כי יש משהו הרבה יותר חזק ועוצמתי, ברכה הרבה יותר חזקה מברכה של צדיק נשגב! גילוי מפעים על משהו שחזק הרבה יותר מברכת הצדיק הגדול בעולם, והוא - להתברך מפיו של בורא עולם בכבודו ובעצמו!
כן, לא פחות ולא יותר: בורא עולם מברך אותנו, הוא המרעיף עלינו את הברכה, הוא שיכונן את ידינו ויאמץ אותנו, הוא שיעניק לנו את ברכתו שתשמור עלינו ותשפיע על חיינו שפע אושר וברכה. איך מגיעים לברכה הזו? איך זוכים להתברך מפיו של בורא עולם בכבודו ובעצמו? איך זוכים בברכה הטובה בעולם?

התשובה היא שתי מילים: 'החזקת תורה'. החזקת תורה היא הברכה הטובה בעולם, ההשקעה הנבונה ביותר, וגם השותפות היעילה ביותר. התמיכה בלומדי התורה, לקיחת חלק בהחזקת מוסדות התורה, בקיומם של לומדי תורה!
'ברוך אשר יקים את דברי התורה הזאת!' - נקבע בתורה במעמד הברכות ההיסטורי טרם כניסת עם ישראל לארצו, 'ואמר כל העם אמן'. זו ברכה חקוקה בסלע, בתורה הקדושה, מפיו של בורא עולם. מי שמקים את התורה, מי שתומך בה ומחזיק את עמודיה, מי שתומך בלומדי תורה ובמוסדות תורה - הוא המבורך מפי הגבורה, מפיו של בורא עולם!
פרשת תרומה פותחת ב'ויקחו לי תרומה', וממשיכה בתיאור בדי הארון - אלו המחזיקים את ארון הקודש, את לוחות הברית, את עמוד התורה. התורה אינה אומרת 'ויתנו לי תרומה', אלא 'ויקחו לי תרומה'. כי כאשר יהודי תומך במטרות של בורא עולם, הוא הרבה יותר לוקח מאשר נותן, הוא הרבה יותר מרוויח ממה שהשקיע. סמוך לזה אנו מצווים על בדי הארון - מחזיקי התורה, כי זו הדוגמא הטובה ביותר:
כאשר יהודי מחזיק תורה, הוא משלם בכספו וזוכה לשותפות עם בורא עולם. כשיהודי מוסר מממונו ומכוחותיו כדי לאפשר לאחרים ללמוד תורה, הוא זוכה בברכת שמים משתלמת וכדאית שבעתיים על הכוחות והכסף שהשקיע. כאשר יהודי תורם להחזקת לומדי התורה, הוא קונה בתרומתו זכות כבירה ואצילית, שמזכה אותו בברכת שמים צמודה!

וברכת שמים זו ממתינה לכל אחד מאיתנו. לא רק גביר גדול יכול לזכות בה, אלא כל אחד שמסייע בתרומה קטנה כפי יכולתו להחזקת התורה, כל מי שזוכה להסדיר תנאים נוחים לעמלי התורה, כל מי שמעודד את עמלי התורה במילה טובה או בטפיחה על השכם, ועל אחת כמה וכמה - נשות ישראל הזוכות לתמוך ולסייע לבעליהן ולילדיהן לעסוק בתורה אף שהדבר דורש מהן מחירים כבדים ומאמצים כבירים - זוכה להתברך מפי בורא עולם בכבודו ובעצמו.
הרי אין מי מאיתנו שלא היה רוצה לזכות בברכה כזו, וכל כך קל, זמין ונגיש לזכות בה. כמה כדאי להימנות על עצי החיים המחזיקים בעמוד התורה, כי ככל שנשקיע יותר מזמננו וכוחותינו, כספינו ומאמצינו, להחזקת התורה, לסייע ללומדי תורה, לפעול להוספת לומדי תורה, להגביר את קול התורה - כך נזכה ליותר ברכה, ליותר שפע, ליותר הצלחה, ולהרבה יותר אושר. הרי כבר הובטחנו: 'ותומכיה - מאושר!'

מסופר על הגאון רבי חיים ברים זצ"ל שזכה לעסוק בהחזקת שתי משפחות של עמלי תורה, בשליחות הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל. פעם אחת, לאחר שתמך במשפחות והודיע לרבי יחזקאל על הצלחת השליחות, הוסיף וקרא בהתפעלות: 'איזו זכות נפלאה יש לרב, לעסוק עד כדי כך בהחזקת התורה!'
'אכן כן', נענה רבי יחזקאל לעומתו, 'אך הזכות הזו אינה באה בקלות... הבה אספר לך: בתקופת מגוריי בלונדון הבירה, מדי יום ביומו בדרכי לבית הדין שם כיהנתי כדיין, הייתי עובר תחת הגשר ועוצר למנוחה קלה. לא הוצרכתי לעצור למנוחה, אלא ששם הוזלתי דמעות כמים בתפילה נרגשת לבורא עולם, ודבר אחד ביקשתי:
שיזכה אותי להחזיק תורה! שישים את חלקי עם מחזיקי התורה! שתהיה לי הזכות הכבירה להיות חלק ממחזיקי התורה! - זה כל מה שביקשתי, זו היתה תמצית שאיפתי, לצורך זה עצרתי והתפללתי מדי יום בדמעות שליש!'
את הסיפור הביא הרה"ג רבי משה יוסף שיינערמאן שליט"א בספרו 'אוהל משה', כפי ששמעו בעצמו מפיו של רבי חיים ברים זצ"ל, וללמדנו בא:
כל אחד יכול לזכות בזכות החזקת התורה, אך צריך לשאוף לה, לרצות לה, להתפלל לזכות בה. הבה נשאף להיות ממחזיקי התורה, אם בתרומה ממונית, אם בסיוע לגיוס כספים, אם בסידור הספרים למען עמלי התורה או אפילו הכנת כוס תה עבורם. גם עקרת הבית המסייעת לבעלה וילדיה לצאת ללימודם זוכה באחוזים ב'ביזנס' הטוב בעולם, הוא החזקת התורה. הבה נתמוך בתורה בכל מאודנו, כי עץ חיים היא למחזיקים בה ותומכיה מאושר בכל העניינים!

Related Items

Latest from הרב אשר קובלסקי

Donate to the Yeshiva

In Memory Of